تبلیغات
روان شناسی - آسیب شناسی روابط دختر و پسر
 
روان شناسی
من از یاد دادن آنچه كه یاد گرفته ام، هرگز خسته نشده ام. این تنها خدمت ناچیزی است كه می توانم آن را به خود نسبت دهم
 
 
سه شنبه نوزدهم اردیبهشتماه سال 1391 :: نویسنده : علی رضا دره زرشکی

تعریف رابطه دختر و پسر

1. مراد از روابط دختر و پسر، رابطه‏ای است كه خود رابطه، هدف است و مقدمه چیز دیگری نیست. رابطه‏ای كه خود رابطه هدف نیست، همانند رابطه و معاشرت دختر و پسری كه نسبت خویشاوندی دارند و یا رابطه علمی، شغلی و اقتصادی بین دختر و پسر، اشكالی ندارد.
2. در این رابطه، جنسیت طرفین، موضوعیت دارد؛ یعنی نگاه آن دو به هم، جنسیتی است.
3. دراین رابطه، احساسات و عواطف طرفین، حرف اصلی را می‌زند.
4. در این رابطه، یك در هم تنیدگی بین غریزه جنسی و قوای عاطفی طرفین وجود دارد و تفكیك آن دو در بسیاری از مواقع، امكان‌پذیر نیست.
پس منظور ما از رابطه و دوستی دختر و پسر، «رابطه‏ای است صمیمانه و گرم و اغلب پنهانی كه احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاك انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل كردن نامه، تلفن و ... ایجاد می‏گردد».
سه دیدگاه در باره رابطه دختر و پسر وجود دارد:
1. دیدگاه افراطی؛ در این نگرش، هر گونه ارتباطی با جنس مخالف، آزاد و بدون مانع است(رویكرد لیبرالیستی).
فروید و پیروان وی مدعی هستند كه اخلاق جنسی کهن، بر اساس محدودیت و ممنوعیت است و تمام مشكلات بشر به دلیل ممنوعیت‏ها، محرومیت‏ها، ترس‏ها و وحشت‏های ناشی از این ممنوعیت‏هاست که در ضمیر باطن بشر جایگزین شده است.
برتراند راسل نیز همین مطلب را اساس قرار می‏دهد و در کتاب «جهانی که من می‏شناسم»، می‏گوید: «اگر از انجام عملی [رفتار جنسی] زیانی متوجه دیگران نشود، دلیلی نداریم که ارتکاب آن را محکوم کنیم».1
2. دیدگاه تفریطی؛ بر پایه این رویكرد، هر گونه ارتباط و پیوند با جنس مخالف، مردود و مورد نكوهش می‏باشد. این دیدگاه، نقطه مقابل دیدگاه افراطی است.
راسل در جای دیگر می‏گوید: «پدران کلیسا از ازدواج به زشت‌‏ترین صورت یاد کرده‏اند. هدف ریاضت این بوده که مردان را متقی سازد. بنابراین، می‌گفتند: ازدواج که عمل پستی شمرده می‏شد، بایستی منعدم شود».2
3. دیدگاه اعتدالی؛ بر اساس این دیدگاه، نه آزادی مطلق و رها پذیرفته شده است و نه محدودیت و منع هر گونه رابطه؛ بلكه ارتباط بین دو جنس مخالف، در یك چهارچوب [Context] مشخص، تعریف شده است.
ارتباط مجاز، ارتباطی است حداقلی و به دور از هر گونه انگیزه شهوی و عاطفی و رابطه‏ای است كه در آن، نفس رابطه مقصود نباشد و نگاه دو جنس به هم، نگاه انسانی باشد و نه جنسیتی. دیدگاه اسلام، ناظر به نگرش سوم، یعنی دیدگاه اعتدالی است.

روابط دختر و پسر از نگاه قرآن كریم

قبل از بحث «آسیب شناسی روابط دختر و پسر»، اشاره‏ای گذرا به دیدگاه قرآن كریم در مورد این بحث خواهیم داشت.

داستان موسی علیه السلام و دختران حضرت شعیب علیه السلام3

این داستان، مربوط به زمانی است که حضرت موسی علیه السلام با نگرانی و ترس از دشمن از مصر به جانب مدین بیرون رفت و چون به سر چاه آبی در حوالی شهر مدین رسید، آن جا جماعتی را دید که گوسفندانشان را سیراب می‌کردند و دو زن را یافت که دور از مردان، در کناری به جمع‌‌آوری گوسفندانشان مشغول بودند. موسی علیه السلام به جانب آن دو رفت و گفت شما این جا چه کار می‌کنید؟ گفتند: ما منتظریم تا مردان، گوسفندانشان را سیراب كنند و باز گردند؛ آن گاه ما گوسفندانمان را سیراب کنیم و پدر ما هم، مردی سال‌خورده است.
موسی گوسفندان آنان را سیراب کرد و سپس رو به سایه آورد و دست به دعا برداشت. حضرت موسی علیه السلام هنوز از دعا لب فرو نبسته بود كه دید یکی از آن دو دختر با کمال وقار و حیا باز آمده و گفت: پدرم از تو دعوت كرده كه به منزل ما بیایی تا در برابر كمك تو به ما، به تو پاداش دهد. وقتی موسی علیه السلام نزد پدر دختران (شعیب) رسید و سرگذشت خود را با بیان کرد، شعیب گفت: اینک ترسی به خود راه نده که از شر قوم ستم‌کار، نجات یافتی. در این هنگام، یکی از آن دو دختر (صفورا) گفت: ای پدر! این مرد را برای كار خود اجیر کن که وی بهترین کسی است که می‌توان برای انجام كار برگزید؛ زیرا او هم امین است و هم توانا. شعیب خطاب به حضرت موسی علیه السلام گفت: من اراده كرده‌ام که یکی از دو دخترم را به نکاح تو در آورم.

پیام‌ها

1. در یك رابطه ضروری و حداقلی میان دختر و پسر، بایستی رفتار، نگاه، پوشش و گفتار آن دو، بر اساس اصل «حیا» باشد.
خداوند در توصیف راه رفتن دختر شعیب در آیه 26 سوره قصص، می‌فرماید: «تمشی علی استحیاء»؛ زیرا شیوه حرکت، سبک سخن گفتن و نحوه لباس پوشیدن، حامل پیام است و در هر فرهنگی، با مخاطبش سخن می‌گوید.
فرق حیا و شرم این است كه حیا، «کنترل ارادی رفتار، به منظور حفظ حریم بین خود و دیگران است و شرم، یک نوع ناتوانی در اظهار وجود و ابراز خود است.
2. پدران و مادران، باید بر رفتار فرزندان خودشان با مهربانی و احترام به شخصیت آنان و به دور از هر گونه توهین، نظارت كنند و در مقابل، نوجوانان و جوانان هم باید برای كسب آگاهی بیشتر و استفاده از تجربه پدر و مادر، با آنان مشورت كنند.
وقتی كه بر خلاف عادت هر روزه، آن دو دختر، زودتر به خانه برگشتند، پدر با تعجب پرسید: چه شد که امروز زود بازگشتید؟ دختران گفتند: مرد صالحی بر سر چاه بود که با مشاهده وضع ما، بر ما ترحم کرد و گوسفندان ما را آب داد و ما زودتر به خانه آمدیم.
3. باید از نگاه ناروا و «چشم چرانی»، خودداری ورزید که از آن به «غض بصر»5 تعبیر شده است. فرمان قرآن این است كه باید از نگاه خیره، هوس‌آلود و کنترل نشده، پرهیز كرد.

چه باید كرد؟

1. بایستی میان والدین و فرزندان، روابط صمیمی حاكم باشد؛ تا فرزندان بتوانند در یك محیط سالم و قابل اعتماد، به راحتی مشكلات خود را با والدین در میان بگذارند.
2. والدین باید شرایط نسل جدید و واقعیت‌ها را درك كنند و سعه‌ صدر داشته باشند؛‌ تا با هوشیاری و گفت‌و‌گوی منطقی با آنان، برای حل مشكل آنان اقدام كنند.
دختران و پسران مسلمان و پاك، باید بیاموزند كه در اولین برخورد تأثیرگذار با جنس مخالف، آن را با پدر و یا مادر و یا با یك مشاور آگاه و مسلمان، مطرح كنند؛ تا بتوانند از تجربه‌های علمی و عملی آنان بهره برده، قبل از این كه دچار
آسیب‌های جدی شوند، تصمیم عاقلانه‏ای بگیرند. اگر دختر و پسر، مسائل و معاشرت‌های مهم روزانه خود را با افراد مجرب مطرح كنند و والدین و مشاوران نیز بتوانند در حل مسائل آنها نقش مفید و سازنده‏ای را ایفا كنند، می‌توان امیدوار بود كه جلوی بسیاری از روابط پنهانی و ناسالمی كه احتمال دارد بعد از برخورد نخستین شكل بگیرد، گرفته شود.

داستان حضرت یوسف علیه السلام و زلیخا6

در آیه 23 و 24 سوره یوسف چنین آمده است: «وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَكَ قَالَ: مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ؛ و زنی كه یوسف در خانه او بود، از یوسف از طریق مراوده و ملایمت، تقاضای كام‌گیری كرد و درها را [برای انجام مقصودش] محكم بست و گفت: برای تو آماده‌ام. یوسف گفت: پناه به خدا كه او پروردگار من است و مقام مرا گرامی داشته است. قطعاً ستم‌گران رستگار نمی‌شوند».
«وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَی بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ؛ و همانا (همسر عزیز مصر) قصد او (یوسف) را كرد و او نیز اگر برهان پروردگارش را نمی‌دید، [بر اساس غریزه] قصد او را می‌كرد. این گونه [ما او را با برهان كمك كردیم] تا بدی و فحشا را از او دور كنیم، زیرا او از بندگان برگزیده ماست».

پیام‌ها7

1. معمولاً عشق بر اثر مراوده و به تدریج، پیدا می‌شود. وجود دائمی یوسف در خانه زلیخا كم كم سبب عشق مادی شد.
2. حضور مرد و زن نامحرم در یك محیط بسته، زمینه را برای گناه فراهم می‌كند.
3. تقوا و ارده انسان، می‌تواند بر زمینه‌های انحراف و خطا غالب شود.
4. خطر غریزه جنسی به قدری است كه برای نجات از آن، باید به خدای رحمان پناه برد.
5. تلقین یاد خدا به نفس خود، نقش مهمی در ترك گناه دارد.
6. یاد كردن الطاف الهی و عاقبت گناه، مانع از ارتكاب آن است؛ « مَعَاذَ اللّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ».
7. یك لحظه گناه می‌تواند انسان را از رستگاری ابدی دور كند؛ «إِنَّهُ لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ».
8. انسانی كه مقام و منزلت خود را می‌داند خود را به بهای كم و اندك نمی‌فروشد.
9. انبیا نیز در غرایز، مانند سایر انسان‌ها هستند؛ ولی به دلیل ایمان به حضور خداوند، گناه نمی‌كنند؛ «وهم بها لولا ان رآی برهان ربّه».
10. بهانه بسته بودن درها كافی نیست؛ باید به سوی درهای بسته حركت كرد؛ شاید باز شوند.
11. امام صادق علیه السلام فرمود: برهان رب، همان نور علم و یقین و حكمت بود كه خدا در آیات قبل فرمود؛ «و اتیناه علما و حكما».






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه بیست و سوم فروردینماه سال 1396 23:08
Good day! This is my first visit to your blog!
We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same
niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!
چهارشنبه بیست و سوم فروردینماه سال 1396 14:04
I'll immediately clutch your rss feed as I can't find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service.
Do you've any? Kindly permit me know so that I may subscribe.
Thanks.
چهارشنبه بیست و چهارم خردادماه سال 1391 15:36
Ba Salam ebtedA bebakhshid ke fingilishe chon ba goshi on shodam
Pesary hastam hodode ye sale be dokhtary ke do sal bozorgtar az khod ast hese khasi peyda kardam ke be kasi ta Alan be kasi nadashtam mikham pishesh basham azash hemayat konam behesh komakk konam va rabeteye khasi nadarim Mikhastam bedonam in eshghe age are chera Nesbat be bozorgtar az khodam in heso peyda kardam age nist esmesh chie
Chi kar konam vase faramosh kardan chon Fek Nakonam be man alaghe peyda Kone chon bozorgtar az man mibashad
Mamnon misham Javab bedid
علی رضا دره زرشکیداداش ایمیلمو اد کن یاهو ببینمت
cjalireza@yahoo.com
دوشنبه هشتم خردادماه سال 1391 18:12
سلام دوست عزیز خیلی وبلاگ جالبی داری
خوشحال میشم به منم یه سر بزنی و اگه خواستی با هم تبادل لینک کنیم
شنبه سی ام اردیبهشتماه سال 1391 16:53
کلا وبلاکت بد نیست
علی رضا دره زرشکیممنونم مهسا خانم
شنبه بیست و سوم اردیبهشتماه سال 1391 22:55
سلام
خوبی؟
مرسی از لطفت و حضور گرمت
منو فرشته بی بال بلینک
مرسیییییییی
علی رضا دره زرشکیچشم
جمعه بیست و دوم اردیبهشتماه سال 1391 12:00
سلام گلم
خوبی؟
وبلاگ پر باری داری
خوشحال میشم به منم سر بزنی
من لینکت کردم دوست داشتی منو بلینک
منتظرتم
علی رضا دره زرشکیمرسی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سلام به وبلاک من خوش اومدید من علیرضا 23 ساله فارغ التحصیل روانشناسی دانشگاه یزد
ساکن یزدم
خیلی خوشحال میشم با نظراتتون من را راهنمایی کنید

مدیر وبلاگ : علی رضا دره زرشکی
صفحات جانبی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطلبی بذارم





جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
من و تو