تبلیغات
روان شناسی - آموزش ریلکسیشن برای دوستان عزیز
 
روان شناسی
من از یاد دادن آنچه كه یاد گرفته ام، هرگز خسته نشده ام. این تنها خدمت ناچیزی است كه می توانم آن را به خود نسبت دهم
 
 
چهارشنبه سی ام فروردینماه سال 1391 :: نویسنده : علی رضا دره زرشکی

توجه به نکات زیر :

رعایت نکات زیر برای بهبود و کیفیت کار موثر است .

۱. لباس راحتی به تن داشته باشید . ( اگر کمربند دارید آن را شل کنید و عینک به چشم نداشته باشید و اگر شورت های کشی و تنگ دارید آنها را عوض کنید و اگر جوراب و کفش دارید آنها را از خود جدا کنید ) .

۲. حتی الامکان یک ساعت قبل از انجام تمرین غذای زیاد و سنگین نخورید . ( منظور معدتان عمل هضم انجام ندهد ) .

۳. محلی ساکت که از رفت و آمد بدور باشد و اتاق نیمه تاریک باشد . ( سعی کنید جای دنجی را انتخاب کنید و اگر در اتاق خواب باشد بهتر است و از قبل به خانواده بگویید موقع تمرین مزاحم شما نشوند ) .

۴. داشتن آرامش روحی و بدون دلهره و آرامش روان . ( از درگیری و غیره که باعث دفع تمرکز در شما می شود دوری کنید ) .

۱. لباس راحتی به تن داشته باشید . ( اگر کمربند دارید آن را شل کنید و عینک به چشم نداشته باشید و اگر شورت های کشی و تنگ دارید آنها را عوض کنید و اگر جوراب و کفش دارید آنها را از خود جدا کنید ) .

۲. حتی الامکان یک ساعت قبل از انجام تمرین غذای زیاد و سنگین نخورید . ( منظور معدتان عمل هضم انجام ندهد ) .

۳. محلی ساکت که از رفت و آمد بدور باشد و اتاق نیمه تاریک باشد . ( سعی کنید جای دنجی را انتخاب کنید و اگر در اتاق خواب باشد بهتر است و از قبل به خانواده بگویید موقع تمرین مزاحم شما نشوند ) .

۴. داشتن آرامش روحی و بدون دلهره و آرامش روان . ( از درگیری و غیره که باعث دفع تمرکز در شما می شود دوری کنید ) .

۵. یک کاناپه راحت که وقتی روی آن می نشینید راحت و زاویه بدن شما نود درجه نباشد و بهترین زاویه برای اینکار صدو شصد می باشد و می توانید به صورت خوابیده این تمرین را انجام دهید و این مورد بهتر است و نتیجه آن موثر تر است ولی ممکن است که شما هم به خواب فروروید و برای اجتناب از این کار در صورت دراز کش زیرتان خیلی نرم نباشد و چیزی روی خویش نکشید . ( منظور پتو است و ملحفه ای سبک مانعی ندارد ولی بهتر است چیزی روی خود نکشید ) .

۶. استحمام قبل از شروع تمرین . ( این فقط برای کسانی است که تازه از این روش استفاده می کنند و یکی و دوبار فقط برای مبتدیان توصیه می شود و لازم نیست همه هر با انجام دهند و سعی کنند موقع آبکشیدن خود کمی از آب سرد تر استفاده کنند تا ذهن آنها بدن را خوب شناسایی کنند و این شک مغز را آماده می کند و یکی از راههای ایجاد تمرکز است , البته نه اینکه یک ساعت یا حتی پنج دقیقه , فقط یک یا دو دقیقه بیشتر نه ) .

۷. حد اقل یک بار سوره فاتحه الکتاب را بخوانید تا قلب شما و روحتان به آرامش برسد و استرس از شما برود و اعتماد به نفس داشته باشید . ( خواندن آیات قرآن به روح آرامش و درهایی که در روح بخاطر گناه بسته اند باز می شوند مانند چشم سوم و مراکز انژی بدن , چاکراها ) .

۸. اشتیاق ( این عامل بزرگی است و خیلی مهم آن را نادیده نگیرید , شما وقتی اشتیاق داشته باشید و با روحیه جلو بروید همه سد ها از راه شما برداشته می شود و زود تر به موفقیت می رسید ) .

۹. اعتقاد به روش و ممارست در تمرین و پشتکار . ( اعتقاد هم نقش مهمی دارد و به درصد بخواهیم بگوییم حدود پنجاه درصد را در بر میگیرد و ممارست و نا امید نشدن و سعی بیشتر کردند , بقول بزرگان هر قدر هدف بزرگتر و سخت تر , لذت بیشتر , البته باید زحمت کشید و تا حاصل با ارزش تر شود ) .

 شروع با نام خدا :

وقتی شرایط بالا را انجام دادید , حال نشسته و یا  خوابیده  تمرین و ریلاکسیشن را با هم شروع می کنیم ولی بطور دراز کش بهتر است و توصیه شده , وقتی نشستید و یا دراز کشیدید دست ها را می توانید بر روی بدن یا پهلو زارید و بهتر است کنار پهلو باشد و کف دست رو به بالا و بطور خلاصه بدن شما در وضعیتی باشد که فشاری بر اعضای بدن وارد نشود و در ظمن اگر هنگام تمرین یک نوع خارش یا قلقلک در بدن حس کردید مهم نیست این طبیعی است چون ذهن به اینکار هماهنگ نیست و بهترین کار بیتوجهی به آن است و زود برطرف می شود , خوب حالا چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید سعی کنید دم و بازدم کمی آهسته باشد و تعداد آن حداقل بالای بیست مرتبه باشد و بعد از تنفس پای راستتان را چند لحظه از روی زمین بلند کرده البته زیاد بلند هم نه فقط به اندازه ای که به پاها فشار وارد شود و در هین بالا نگهداشتن پا عضولات آن را بیکباره منقبض کنید و چند ثانیه این وضعیت را حفظ کنید و بعد به آرامی پا را بر روی زمین بگزارید و بعد با پای چپ هم همین کار را انچام دهید درست مثل پای راست و وقتیکه پای چپ هم منقبض و پایین گذاشته شد بعد نوبت دست ها است با آنها هم همین عمل بالا آوردن و منقبض کردن و بعد پایین آوردن را انجام دهید و حال نوبت سر می رسد آن را بالا آورده و در ظمن سر احتیاجی به منقبض شدن ندارد و بعد از چند ثانیه بر روی زمین بگذارید و لازم نیست سر را راست نگهدارید و اجازه دهید هر طرفی مثلا چپ یا راست برود تا بهترین وضعیت را بگیرد و حال از پایین بدن بدینگونه با القا بدن را ریلاکس میکنیم , حالا به عضولات پای راست نگاه کنید یعنی تصور کنید که آن را می بینید که پای شما کاملا کرخت و سنگین شده و فکر کنید چقدر بیهس شده سعی کنید در طول تمرین حرکتی نکنید و اگر کمی نا آگاه حرکت کردین ادامه بدین , حالا این جملات را در ذهنتان تکرار کنید ( پای من هر لحظه که می گذره سنگینو سنگین تر از قبل میشه هر لحظه کرختو کرختتر از قبل میشه همیشه این سنگینی بیشترو بیشتر از قبل می شه ) در این لحظات که اینها را چند بار در ذهن تکرار می کنید و نوک پا و ساق پا و ران پا توجه کنید و با هر بار تکرار آنها را زیر نظر بگیرید که چقدر سیگینو کرخت میشن لازم نیست به اونها فشار بیارید فقط تصور کنید و پنج و شش بار تلقین بس است و بعد سراق پای بعدی برین و با آن هم مثل پال راست عمل کنید و سنگینی و کرختی را هم به اونها تلقین کنید و فشاری به اونها نیارید و فقط تصور کنید آنها کرختو سنگین شده اند , حالا به عضولات شکم و پشت خود دقت کنید و اونها رو هم با ارائه تلقین زیر شل و ریلاکس کنید ( عضلات شکم من شل و شل تر از قبل میشن و هر انقباض کمی که مانده برطرف میشن و سنگینو کرختر از قبل میشن , عضلات پشت هم همینطور کرختو کرخت تر از قبل میشن و سنگینو سنگینتر از قبل ) حتی سعی کنید با احشاه داخل شکم هم این کرختی و سنگینی را تلقین کنید تا اونها هم ریلاکس بشن , یک نکته سعی کنید به اندام تناسلی یا تولید مثل خود توجه نکنید , چون اگر توجه کنید فقط انرژی منفی به آن می دهید و برخلاف از این کرختی که کل این ناحیه دارد خارج می شود و این خیلی مهم است و خیلی از اساتید به آن توجه نمی کنند , حالا بریم سراغ سینه و کمر و پشت سینه به اونها هم همین سنگینی و کرختی را تلقین کنید و ببینید چطور تنفستان هم آرام تر از قبل میشه و با عضلات کردن هم همینطور و بعد به صورت و لب و چشم ها و سعی کنید هر گونه انقباضی را در این محل برطرف کنید و کمی در این حالت فک خود را شل کنید تا دندانها کمی از هم فاصله بگیرند آن حالتی که در خواب دارند و بعد به چشمتان توجه کنید که آرام و سنگین و بی حرکت شده است و تا بالای سر این تلقینات را خودتان هم می توانید بسازید و از سنگینتر شدن و کرخت شدن استفاده کنید و هر گونه انقباضی که دارد از بین میرود , خب وبعد کمی به کل بدنتان توجه کنید که سنگینو کرخت شده است و هر انقباضی که دارد از بین میرود ,  خب و بعد کمی مکث کنید و به این کرختی و سنگینی دامن بزنید و هیچ گونه فشاری را وارد نکنید و حدود یک دقیقه بدون اینکه تلقین کنید به این آرامی بدنتان توجه کنید و بعد فکر کنید از نوک پاهایتان یک مایع آبی رنگ وارد بدنتون میشه و بالا آمده و کل بدنتون را پر کرده و بدنتان را سنگین و کرخت کرده و بعد از تلقین این نور آبی از سر شما و بالای سرشما خارج میشود و بدنتان چند برابر بیشتر به کرختی و سنگینی فرو می رود و بعد چند لحظه به این سنگینی و کرختی بدنتان فکر کنید و تلقین کنید , بعد از آن کل بدنتان دا در ذهن ببینید لازم نیست واضح باشد و تصور کنید که بدنتان مانند یک شهر است و چراقهایی زیاد در آن روشن است , شهر را در شب دیده اید حتما که چقدر نور کوجک در بر دارد و بدنتان را تصور کنید و مثلا به پای راست فکر کنید و چراغ های آن را خاموش کنید البته تصور میکنید و مثل اینکه ریسه های کوچک را خاموش می کنید و وقتی چراغ های هر قسمت را خاموش مکنید آن ناحیه کاملا ریلاکس و آرامتر و سنگینتر و کرختتر از قبل می شود و وقتی که آخرین قسمت که سر می باشد که خاموش میشود بکباره کل بدنتان باز چندینباز سنگینتر و کرخت تر می شود و بعد کمی مکث می کنید البته برای هر مرحله تلقین کمی مکث لازم است تا ذهن آن را بپذیرد و بعد شروع به این تلقین می کنید که ( جلسه بعد خیلی سریع تر از قبل به این کرختی و سنگینی وارد میشم و هر بار سریع تر از قبل .... کمی مکث ........ دفعه بعد ده و صد برابر زودتر و بیشتر به این شرایط میرسم ) خودتان این تلقینات را چندین بار در ذهن تکرار کنید و بعد تمام چراغهایی را که خاموش کرده بودید روشن می کنید و بعد از یک تا ده می شمارید و با هر شمارش بدنتان را از این سنگینی و کرختی خارج می کنید و آنها را سبک تر و  فعالتر میبینید و بعد وقتی مثلا به چهار رسیدید کمی انگوشتهای دست ها و انگوشت های پا راتکان می دهید و وقتی به یک رسیدید کاملا هشیار خواهید شد و به آرامی بلند می شوید و اگر خواستید دراز کشیده و به خواب می روید و تمام .

البته این تمرین را اگر فرصت دارید هر روز و یا یک روز درمیون انجام دهید حتی می توانید شبها وقتی به رختخواب می روید انجام دهید .

موفق باشید و دلسرد نشوید و این تمرین را به خوبی یاد بگیرید که خیلی مهم است و این نکته را بگویم که هر بار زود تر به این ریلاکسی می رسید و من خودم با سه دقیقه به این حالت می رسم و با هر بار تمرین این فواصل زمانی کمتر خواهد شد .

این یک روش بود و خیلی ها با این روش در سراسر دنیا کار می کنند و البته وقتی شما این تمرین را انجام دادید میتوانید تمرین سرعتر از این سیستم بپردازید ولی برای تازه کار ها این سیستم خوب نگوییم عالیست و اگر نیاز شد به سیستم های سریع تر می پردازیم و این نکته را بگویم شما با تمرین منظم این سیستم می توانید سریع مثلا یک دقیقه به همان حالتی که یک ساعت میرسیدید برسید و سعی کنید وقتی به اوج ریلاکس رسیدید به خود تلقین کنید که بار دیگر سریع تر از الان به این حالت می رسید .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه بیست و نهم فروردینماه سال 1396 22:42
I like the helpful information you provide in your articles.
I'll bookmark your blog and check again here regularly.
I am quite certain I will learn plenty of new stuff right here!
Good luck for the next!
سه شنبه بیست و دوم فروردینماه سال 1396 14:12
I am sure this post has touched all the internet people, its really really nice
article on building up new webpage.
چهارشنبه ششم اردیبهشتماه سال 1391 20:13
سلام!چقدر جالب.امیدوارم انجامش بدم
راستی چند جا غلط املایی داشتین
من عاشق روانشناسی و اینجور چیزا هستم.اگه روحیم اجازه میداد حتما روانشناسی بالینی میخوندم.
موفق باشید
علی رضا دره زرشکیمرسسسسسسسسسسی
چهارشنبه سی ام فروردینماه سال 1391 18:00
ما همیشه راحتیم احتیاجی به ریلکسیشن نداریم البته برای کنکور خیلی استرس در آینده خواهم داشت
علی رضا دره زرشکیهمه که مثل شما نیستن یکیش خودم
هههههه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سلام به وبلاک من خوش اومدید من علیرضا 23 ساله فارغ التحصیل روانشناسی دانشگاه یزد
ساکن یزدم
خیلی خوشحال میشم با نظراتتون من را راهنمایی کنید

مدیر وبلاگ : علی رضا دره زرشکی
صفحات جانبی
نظرسنجی
دوست دارید چه مطلبی بذارم





جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
من و تو